Kategorie
Gwarancja
Gwarancje na towary zakupione w Internetowym Sklepie HOLSTERS HPE POLSKA
Z
dniem 1 stycznia 2003 roku weszła w życie ustawa z dnia 27 lipca 2002
roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie
Kodeksu cywilnego. Realizując dyrektywy Unii Europejskiej. W miejsce
występującego w kodeksie cywilnym pojęcia wady rzeczy, ustawa wprowadza
pojęcie niezgodności towaru z umową. Sprzedawca odpowiada wobec
kupującego za tę niezgodność, o ile istniała ona w chwili wydania
towaru. Sprzedawca nie odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z
umową, gdy kupujący o tej niezgodności wiedział lub, oceniając
rozsądnie, powinien był wiedzieć. Jeżeli towar konsumpcyjny jest
niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu
zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba
że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.
Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia
towaru do stanu zgodnego z umową, nie ustosunkował się do tego żądania w
terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione. Jeżeli naprawa
albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów albo jeżeli
sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie
lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne
niedogodności, kupujący ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny
albo odstąpić od umowy.Od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność
towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu
odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i
cel jego nabycia. Ustawodawca nie precyzuje czasu naprawy ani terminu
jej wykonania. Zachęcamy wszystkich do lektury ustawy.
Przy zakupie
wielu towarów trwałego użytku wraz z towarem otrzymujemy dokument
gwarancyjny. Warunki zawarte w gwarancji mogą być bardzo różne, dlatego
też trzeba ją przeczytać. Jeżeli umowa gwarancyjna nie została
dostarczona z towarem sprzedawca ponosi odpowiedzialność na zasadach
ogólnych (za niezgodność towaru z umową), a dokumentem potwiedzającym
jest paragon lub faktura VAT.
Za wady towaru objętego gwarancją odpowiada wymieniony gwarant, najczęściej jest to producent, ale może nim być też np. hurtownik, sprzedawca lub importer.
Jeżeli w rzeczy ujawniły się wady, gwarant zobowiązany jest do:
- usunięcia wady
- lub wymiany produktu na wolny od wad.
Termin gwarancji wynika z karty gwarancyjnej, jeśli jednak nie został określony, to wynosi jeden rok.
Jeżeli otrzymaliśmy od gwaranta zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad lub też gwarant dokonał istotnych napraw rzeczy towaru objętego gwarancją - termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy już niewadliwej. Natomiast jeśli naprawa wymagała wymiany części w wadliwym towarze, gwarancja biegnie na nowo w odniesieniu do tej właśnie części. W innych wypadkach gwarancja ulega przedłużeniu o czas, gdy z towaru nie mogliśmy korzystać. W karcie gwarancyjnej muszą zostać dokładnie, z uwzględnieniem dat, zapisane wszystkie prace wykonane przez gwaranta.
Fakt, że wraz z zakupionym towarem została nam wydana karta gwarancyjna, nie oznacza, że jesteśmy na nią "skazani".
Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny
W celu dokonania naprawy serwisowej (gwarancyjnej lub pogwarancyjnej) klient musi sam dostarczyć zakupiony towar. W przypadku naprawy gwarancyjnej - jeśli ta zostanie uznana - wymieniony lub naprawiony towar dostarczymy gratis. W przeciwnym wypadku wszelkimi kosztami (naprawy, przesyłki) obarczony jest klient. W przypadku uznania reklamacji i niemożności naprawy lub wymiany towaru zostaną zwrócone pieniądze.